STRONA GŁÓWNA
PRZETARGI
LINKI
KONTAKT
Strona główna Przetargi Linki Kontakt
 
 
w Przeworsku



 
 

 
Finał VI   Konkursu "Na najlepszy produkt turystyczny mojej Małej Ojczyzny"

8 grudnia 2009 roku odbył się finał VI Wojewódzkiego Konkursu Turystycznego Dzieci i Młodzieży Szkolnej „ Na najlepszy produkt turystyczny mojej Małej Ojczyzny – jakiej nie znacie.” Wzięło w nim udział 26 zespołów Szkół Podstawowych, Gimnazjalnych oraz Szkół Ponadgimnazjalnych z województwa podkarpackiego. Po wysłuchaniu prezentacji przygotowanych przez młodzież Jury konkursu postanowiło, że w kategorii na najlepszy produkt turystyczny mojej Małej Ojczyzny – jakiej nie znacie nagrodę za zajecie I miejsca otrzymało Gimnazjum Nr 1 w Przeworsku. W kategorii „ Pamiątka z regionu” – Gimnazjum Nr 1 w Przeworsku uzyskało nagrodę za zajęcie II mjiejsca. Prezentacja została przygotowana i przedstawiona przez uczniów: Natalię Kojder z kl. 2e i Karola Środonia z kl. 3 g. Uczniowie przygotowywali się „ pod okiem” nauczycieli : Elżbiety Wielobób i Jadwigi Sebzdy.

    Uczniowie przedstawili prezentację pt. „ Pogórzanin – magiczna kolejka.”

 

 

Każdy mieszkaniec naszego miasta wie, co kryje się pod tajemniczą nazwą – „DYNÓWKA”. Zapewne niejeden z nas nią podróżował, wielu jednak mówi, że to żadna atrakcja przejechać się zwykłą ciuchcią, która wlecze się prawie trzy godziny z Przeworska do Dynowa. Młodzi mieszkańcy miasta się z tym kategorycznie nie zgadzają i chcą zachęcić Wszystkich do podróży tą magiczną kolejką. Wsiada się jak do zwykłego pociągu. Nagle gwałtowne szarpnięcie, potem drugie  i rusza. Prawdziwą przyjemność czuje się podczas jazdy, szczególnie gdy biegnącą obok  drogą wyprzedza jadących  rowerzysta. Przecież mknie z prędkością 35 km/godzinę.

 

    Dzieje kolejki ściśle związane są z najstarszym, już nieistniejącym zakładem przemysłowym Przeworska – Cukrownią, powstałą w 1895 roku. Właściciele ziemscy Hrabowie: Scypion z Łopuszki Wielkiej, Skrzyński z Bachórza i Lubomirski z Przeworska rozpoczęli starania o rozpoczęcie budowy kolejki. Austriacy jednak rzekomo w obawie przed bezpieczeństwem twierdzy „Przemyśl” nie chcieli się zgodzić na taką inwestycję. Ostatecznie zezwolono na budowę kolei wąskotorowej o rozstawie osi 76 cm, stąd dziś tajemnicza nazwa stacji „Przeworsk Wąski”. 8 września 1904 roku oddano 46 km linii, 6 budynków stacyjnych, warsztaty w Przeworsku i parowozownię zwrotną w Dynowie.

    Na początku nikt nie myślał o przewozie turystów. Celem jej funkcjonowania było dostarczanie buraków do cukrowni, przewóz z okolic Dynowa drewna, żwiru i kamienia. Niewielu wie, że Lubomirski planował też budowę podobnej kolejki z Przeworska do Pruchnika, niestety kryzys światowy w latach 30-tych XX wieku zniweczył te projekty.             

     W okresie powojennym kolejka kursowała kilka razy dziennie przewożąc ludzi i towary. Konkurencja komunikacji samochodowej, coraz lepsze drogi i cieplejsze zimy spowodowały, że spadła opłacalność przewozów. Aż nastał czarny rok 1990 – rok zamknięcia kolejki.

    W 1991 roku Przeworska Kolej Dojazdowa została wpisana do rejestru zabytków województwa podkarpackiego i staraniem wielu osób uruchomiono przewozy turystów. Jej trasa biegnie wśród malowniczych pagórków Podgórza Rzeszowskiego i Pogórza Dynowskiego. Jedną z atrakcji jest prawdopodobnie najdłuższy tunel kolejki wąskotorowej w Europie liczący 602 m długości.

Po zakończeniu prezentacji uczniowie poczęstowali Jury konkursu jak i pozostałych uczestników okrągłymi jak koła Dynówki – oponkami.

   

 
 
 
Realizacja: luty 2010